035 303 8230 info@workingrebelz.nl

Zoals het woord al zegt, is keuzestress een vorm van stress die voorkomt als je een keuze moet maken. Dit kan komen doordat iemand bijvoorbeeld wordt overspoeld met informatie die overwogen moeten worden om een goede keuze te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het kiezen van een studie of nieuwe baan. Door het ene te kiezen, sluit je het andere vaak uit en dat kan zorgen voor stress. Daarnaast is het stressvol, omdat elke keus verschillende gevolgen heeft en er geen garanties zijn dat een bepaalde keuze de juiste blijkt te zijn.

Ga snel naar …

Hoe ontstaat keuzestress?

Keuzestress kan ontstaan vanuit verschillende situaties. Hieronder vind je de meest voorkomende:

  1. Er is sprake van onduidelijkheid
  2. Je moet voor jezelf kiezen
  3. Anderen waarderen jouw keuze niet
  4. (Te) hoge verwachtingen
  5. Er is sprake van onzekerheid
  6. Beperking van vrijheid
  7. Een keuze moet abrupt worden gemaakt

Wat zijn stressfactoren?

Zoals net werd benoemd, heeft elke keuze een gevolg. Bij ingewikkelde zaken overzie je de gevolgen niet altijd. Daarbij wordt vaak gedacht dat er gekozen moet worden uit twee slechte opties. Of spelen er meerdere belangen mee die meegenomen worden. We willen namelijk graag rekening houden met een ander. Tijd kan ook een stressfactor vormen. Hoe meer tijd, hoe minder stress. Hoe minder tijd, hoe meer stress. Tot slot is een veelvoorkomende factor de angst om een verkeerde beslissing te maken. Hoe ga je hier mee om?

3 tips om goed om te gaan met keuzestress

  1. Wat wil JIJ: je kunt advies vragen aan anderen, maar het gaat er uiteindelijk om wat jij wilt. Luister naar je hoofd, hart én instinct.
  2. Keuzes zijn bijna nooit definitief: kiezen voelt vaak als voorgoed. Maar in veel gevallen hoeft dit niet zo te zijn. Het is achteraf vaak mogelijk om zaken bij te sturen of je koers te veranderen. Er zijn geen foute keuzes!
  3. Vraag advies: advies vragen geeft jou nieuwe inzichten, maar doe dit bij mensen waarvan je weet die altijd eerlijk tegen je zijn.

Wil je meer over dit onderwerp weten? Lees dan de blogDe 7 beste tips voor studenten om psychische vermoeidheid (burn-out) te voorkomen‘!

× Chatten?