Volgens de uitkomsten van het How To Shop-onderzoek van Unibail-Rodamco-Westfield, verwacht 59% van de Nederlandse consumenten dat over 5 jaar een groot deel van de winkelvloer ingericht wordt met beleving. In Frankrijk en Duitsland ligt dit percentage zelfs nog een stuk hoger (61-65%). Dat betekent dus minder producten op de winkelvoer en meer ruimte voor experience.
Wereldwijd zegt 81% zelfs bereid te zijn om daar meer voor te moeten betalen. De wens blijkt voornamelijk te liggen in creativiteit, gezondheid en interactieve spellen.
Ontsnappen uit de dagelijkse bezigheden
Wat ook uit het onderzoek naar voren komt, is dat de consument zegt te willen ontsnappen van de dagelijkse beslommeringen wanneer zij shoppen. Ze willen meer creatieve beleving in de winkels en een derde zegt zelfs een gaming experience te willen proberen zoals een escape room. Maar ook nieuwe technologische snufjes of interactieve spelletjes blijkt een positieve aantrekkingskracht te hebben. Alles om de gedachten van de dagelijkse dingen even te kunnen verzetten tijdens het shoppen.
Dat betekent natuurlijk nieuwe kansen voor de retail branche.
Uit dit onderzoek komt naar voren dat shoppen in fysieke winkels nog steeds ‘normaal’ zal zijn over 5 jaar. Sterker nog, het kan mogelijk meer aantrekken als je als retailer de juiste stappen neemt om je consument naar je winkel te trekken.
Hoe kun je beleving creëren op de winkelvloer.
De klant een beleving mee geven kan op verschillende wijzen. Denk aan food & drinks, maar ook aan visuele beleving, technische beleving of interactieve beleving. Anno 2020 zijn er tal van winkels en shoppingmalls die hier al op in spelen, maar de verwachting zal dus zijn dat over 5 jaar veel meer retailers de winkelvloer inricht middels beleving.
Winkelpersoneel
Wat kun je als verkoopmedewerker bijdragen aan deze manier van verkopen. Als eerste openstaan voor verandering. Je doel is dat de consument jou producten koopt. Een consument die zich prettig in de winkel voelt, zal sneller overgaan tot aankoop. Denk in creaties, mogelijkheden en vernieuwingen. Kennis over de producten heeft de consument vaak al zelf opgedaan via het Internet, daarom moet je het anders aanpakken.
Denk daarom ook aan service. De consument wil zich graag speciaal voelen. Doe daarom net een stapje meer, een beetje meer je best. Denk ‘out of the box’.
Als de consument je winkel binnen komt, begint het al met een simpele ‘welkom’. Je kunt hierbij een hapje en/of een drankje serveren. Dit geldt voor zowel het lagere als het hogere segment. Vriendelijk en gekwalificeerd personeel is daarom zeer belangrijk.
Een tevreden consument komt sneller weer terug. Je moet je blijven innoveren.
Impuls aankopen = het nieuwe ‘normaal’
Hetzelfde onderzoek van Unibail-Rodamco-Westfield zegt ook dat driekwart van de Europese consumenten in een fysieke winkel sneller een impuls aankopen zal doen, dit in tegenstelling tot aankopen die online gedaan worden. En dat een groot deel graag andere producten in de fysieke winkel wil zien dan online.
Unibail-Rodamco-Westfield is verantwoordelijk voor de bouw van de ‘Westfield Mall of the Netherlands’ in Leidschendam, die dit jaar officieel geopend wordt. Dit moet het grootste winkelcentrum van Nederland worden. Logischere wijs besteed Unibail-Rodamco-Westfield veel aandacht aan beleving.