035 303 8230 info@workingrebelz.nl
Home » Kennisbank » Meer beleving in de winkels in 2025

Meer beleving in de winkels in 2025

07-02-2020 | Kennisbank

Volgens de uitkomsten van het How To Shop-onderzoek van Unibail-Rodamco-Westfield, verwacht 59% van de Nederlandse consumenten dat over 5 jaar een groot deel van de winkelvloer ingericht wordt met beleving. In Frankrijk en Duitsland ligt dit percentage zelfs nog een stuk hoger (61-65%). Dat betekent dus minder producten op de winkelvoer en meer ruimte voor experience.

Wereldwijd zegt 81% zelfs bereid te zijn om daar meer voor te moeten betalen. De wens blijkt voornamelijk te liggen in creativiteit, gezondheid en interactieve spellen.

Ontsnappen uit de dagelijkse bezigheden

Wat ook uit het onderzoek naar voren komt, is dat de consument zegt te willen ontsnappen van de dagelijkse beslommeringen wanneer zij shoppen. Ze willen meer creatieve beleving in de winkels en een derde zegt zelfs een gaming experience te willen proberen zoals een escape room. Maar ook nieuwe technologische snufjes of interactieve spelletjes blijkt een positieve aantrekkingskracht te hebben. Alles om de gedachten van de dagelijkse dingen even te kunnen verzetten tijdens het shoppen.

Dat betekent natuurlijk nieuwe kansen voor de retail branche.

Uit dit onderzoek komt naar voren dat shoppen in fysieke winkels nog steeds ‘normaal’ zal zijn over 5 jaar. Sterker nog, het kan mogelijk meer aantrekken als je als retailer de juiste stappen neemt om je consument naar je winkel te trekken.

Hoe kun je beleving creëren op de winkelvloer.

De klant een beleving mee geven kan op verschillende wijzen. Denk aan food & drinks, maar ook aan visuele beleving, technische beleving of interactieve beleving. Anno 2020 zijn er tal van winkels en shoppingmalls die hier al op in spelen, maar de verwachting zal dus zijn dat over 5 jaar veel meer retailers de winkelvloer inricht middels beleving.

Winkelpersoneel

Wat kun je als verkoopmedewerker bijdragen aan deze manier van verkopen. Als eerste openstaan voor verandering. Je doel is dat de consument jou producten koopt. Een consument die zich prettig in de winkel voelt, zal sneller overgaan tot aankoop. Denk in creaties, mogelijkheden en vernieuwingen. Kennis over de producten heeft de consument vaak al zelf opgedaan via het Internet, daarom moet je het anders aanpakken.

Denk daarom ook aan service. De consument wil zich graag speciaal voelen. Doe daarom net een stapje meer, een beetje meer je best. Denk ‘out of the box’.

Als de consument je winkel binnen komt, begint het al met een simpele ‘welkom’. Je kunt hierbij een hapje en/of een drankje serveren. Dit geldt voor zowel het lagere als het hogere segment. Vriendelijk en gekwalificeerd personeel is daarom zeer belangrijk.

Een tevreden consument komt sneller weer terug. Je moet je blijven innoveren.

Impuls aankopen = het nieuwe ‘normaal’

Hetzelfde onderzoek van Unibail-Rodamco-Westfield zegt ook dat driekwart van de Europese consumenten in een fysieke winkel sneller een impuls aankopen zal doen, dit in tegenstelling tot aankopen die online gedaan worden. En dat een groot deel graag andere producten in de fysieke winkel wil zien dan online.

Unibail-Rodamco-Westfield is verantwoordelijk voor de bouw van de ‘Westfield Mall of the Netherlands’ in Leidschendam, die dit jaar officieel geopend wordt. Dit moet het grootste winkelcentrum van Nederland worden. Logischere wijs besteed Unibail-Rodamco-Westfield veel aandacht aan beleving.

Recente vacatures

TOP JOB

Sales adviseur zakelijke markt

Utrecht
 VodafoneZiggo
Fulltime
2.000,- a 2.200,- p/m

Ben jij fulltime beschikbaar, beschik jij over uitmuntende sales skills en hou je van een uitdagende baan? Dat is mooi want voor Vodafone Ziggo Zakelijk zoeken wij een sales adviseur voor de zakelijke markt rondom Utrecht!

Bekijk vacature

Verkoopmedewerker lifestyle

Spijkenisse
 KiK
Bijbaan
3,29- 6,64 p/u

Heb jij altijd al in de Retail branche willen werken en heb je ook nog tijd over in de week? Dat komt goed uit, want het filiaal van Kik in Spijkenisse zoekt een verkoopmedewerker lifestyle voor 10 uur in de week.
Lees snel verder!

Bekijk vacature

Verkoper in de retail

Zandvoort
 KiK
Bijbaan
3,29- 6,64 p/u

Het filiaal van Kik in Zandvoort zoekt een verkoper in de retail voor 10 uur per week. Word jij de nieuwe collega en heb jij alles in huis wat kik nodig heeft? Lees snel verder en kom erachter of je een match met Kik bent!

Bekijk vacature

Influencer gezocht

Hilversum
 Dutch Moving Media
Tijdelijk, Freelance, Bijbaan
Vergoeding per post

Het leukste (online) activatie bureau van Nederland zoekt Influencers om onze doelgroep, en die van onze klanten ook online te activeren….. Help us out!?

Heb jij een achterban van minimaal 5.000 volgers en weet jij hoe jij hen triggert met vette posts, kekke foto’s en story’s om over naar huis te posten? Dan gaan wij graag met jou in gesprek!

Bekijk vacature

Winkelmedewerker Arnhem

Arnhem
 KiK
Parttime, Bijbaan
3,29- 6,64 p/u

Ben jij flexibel inzetbaar voor 16 uur per week. Woon jij ook nog eens in (de buurt van) Arnhem en heb jij een passie voor kleding? Dan hebben wij goed nieuws voor jou, want Kik Arnhem zoekt een nieuwe winkelmedewerker.

Bekijk vacature

× Chatten? Available from 08:00 to 18:00