035 303 8230 info@workingrebelz.nl

Als je de competentie nauwkeurigheid bezit betekent het dat je probeert fouten te voorkomen en erop toeziet dat taken binnen je bedrijf grondig, geordend en zorgvuldig worden uitgevoerd. Je probeert kwalitatief werk af te leveren en laat het werk nakijken door anderen, om er zeker van te zijn dat alles klopt. Bij deze competentie komen een hoop andere competenties kijken. En uiteraard horen er ook valkuilen bij deze competentie. Wil je hier meer over weten? Lees verder.

Welke competenties zijn gerelateerd aan nauwkeurigheid?

Zoals net al werd benoemd, komen er een hoop andere competenties kijken bij nauwkeurigheid. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Oog voor detail: als je nauwkeurig te werk gaat, hou je altijd het einddoel in je hoofd maar let je voortdurend op de details. Dit zorgt ervoor dat je kwalitatief werk oplevert.
  • Resultaatgericht: om goede resultaten te halen, ga je ook nauwkeurig te werk. Slordigheden kunnen namelijk de kans op succes verkleinen.
  • Discipline: als je nauwkeurig te werk gaat, houd je altijd de regelgeving en normen van het bedrijf in je achterhoofd.

Wat zijn de valkuilen van de competentie?

Als je nauwkeurig te werk gaat, kun je jezelf snel verliezen in perfectionisme. Je hebt vaak de neiging om andermans werk te controleren of jezelf voortdurend af te vragen of het goed genoeg is wat je doet. Op deze manier is het ook lastiger om met anderen samen te werken. Wat ook een valkuil kan zijn is een té geordende aanpak. Je bent namelijk gefocust op regels en het voorkomen van fouten. In sommige gevallen, tijdens een brainstorm bijvoorbeeld, komt dit de creativiteit niet ten goede.

Tips voor een nauwkeurige werkhouding

  • To do list: maak voor de hele week een to do list. Houd deze lijst bij. Op deze manier creëer je namelijk rust in je hoofd.
  • Timemanagement: nauwkeurig te werk gaan, betekent ook het managen van je tijd. Bedenk voor elke taak hoeveel tijd je nodig hebt en maak vanuit daar een planning per dag.
  • Planning per dag: maak een realistische planning per dag, zodat je niet onnodig tijd verliest.
  • Werk rustig: ook al sta je onder druk, werk altijd rustig. Op deze manier bewaak je de kwaliteit van jouw werkzaamheden.
  • Werkmethode: als je twijfelt over jouw werkmethode, is het goed om aan collega’s te vragen hoe zij te werk gaan. Je krijgt inzicht in hun manier van plannen en leert prioriteiten te stellen.

Blogs die interessant zijn voor jou