035 303 8230 info@workingrebelz.nl

Een Kwaliteitsmanager is verantwoordelijk voor de kwaliteit van een product, dienst of tak van een bedrijf. Het kan zijn dat de Kwaliteitsmanager een team aanstuurt en coacht voor optimaal functioneren. Ook kan het zijn dat de Kwaliteitsmanager verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en kwaliteit van een product dat (of dienst die) geleverd wordt aan de klant. De Kwaliteitsmanager werkt voortdurend aan de kwaliteit en draagt suggesties aan voor verbetering. Check nu de vacature voor Kwaliteitsmanager!

Ga snel naar …

Welke taken heeft een Kwaliteitsmanager?

  • Bedrijfsprocessen: het is belangrijk om de klant centraal te stellen in de bedrijfsprocessen. Wat wil de klant? Voldoen wij aan de verwachtingen? Kunnen we alles integreren in onze bedrijfsprocessen?
  • Verbetervoorstellen: aan de Kwaliteitsmanager de taak om continu te kijken waar iets beter kan. Je bent daarom veel bezig met het maken van innovatievoorstellen.
  • Leider: zoals net al werd benoemd, kan het zijn dat de Kwaliteitsmanager een team aanstuurt en coacht. Het is daarbij belangrijk om als leider op te treden.

Voordelen van de functie Kwaliteitsmanager

  • Zeggenschap: als Kwaliteitsmanager ben je continu bezig met het onderzoeken en adviseren van wat er beter kan. Hierdoor heb je veel zeggenschap binnen het bedrijf en werk je nauw samen met het management.
  • Voldoening: kwaliteit staat op nummer 1. Daardoor ben je een groot deel van de tijd bezig met procesverbetering. Het geeft voldoening als jij hieraan hebt bijgedragen.
  • Anderen helpen: als er iets mis is met bijvoorbeeld een product en je krijgt er klachten over, dan ben jij degene die het moet oppakken. Je helpt anderen verder en denkt mee.
Functieomschrijving kwaliteitsmanager: processen verbeteren

Kwaliteitsmanagers kijken naar de processen en hoe die beter ingericht kunnen worden

Welke rollen heeft een Kwaliteitsmanager?

  • Adviseur: je adviseert over wat er beter kan, bijvoorbeeld een bedrijfsbeleid dat moet worden aangepast door verschillende ontwikkelingen. Je draagt suggesties aan voor verbetering.
  • Leider: het kan voorkomen dat je een team moet aansturen.
  • Strateeg: als Kwaliteitsmanager ben je eigenlijk ook bezig met het op een rij zetten van strategieën. Wat kan beter? Welke ontwikkelingen spelen hier een rol bij? Je analyseert waar de mogelijkheden liggen voor verbeterprocessen.

Waar werkt een Kwaliteitsmanager?

In deze functie kun je overal terechtkomen. Kwaliteitsmanagement komt namelijk terug in alle delen van het management van bedrijven. Dit betekent dat je vrijwel over terechtkunt: van uitzendbureaus tot supermarkten tot producenten en meer!

Functieomschrijving kwaliteitsmanager

Kwaliteitsmanagers werken samen met alle lagen in het bedrijf

Met wie werkt een Kwaliteitsmanager samen?

  • Management: aangezien je bezig bent met onder andere het verbeteren van bedrijfsprocessen, is het belangrijk om hierover te sparren met het management. Misschien zien zij dingen anders of geven ze nieuwe inzichten.
  • Kwaliteitsteam: als Kwaliteitsmanager ben je verantwoordelijk voor de andere kwaliteitsmedewerkers.
  • Alle andere medewerkers: iedereen moet zich houden aan interne procedures. Het is belangrijk dat jij in de gaten houdt of dit wordt gedaan. Hierdoor voorkom je verwarring of help je jouw collega verder.

Welke competenties heb je nodig als kwaliteitsmanager?

  • Accuraat: je hebt een kritische blik en oog voor detail.
  • Anticiperen: kwaliteit staat voorop. Het is dus belangrijk dat je een vooruitziende blik hebt om eventuele  problemen te voorkomen.
  • Organiseren: om de kwaliteit te behouden, werk je doelgericht en efficiënt. Hierbij is het ook belangrijk dat je prioriteiten stelt.

Welke opleidingen kun je volgen om een Kwaliteitsmanager te worden?

Er is geen specifieke opleiding die er voor zorgt dat je deze functie kunt krijgen. Wel is kwaliteitsmanagement iets dat terugkomt in alle delen van het management van een bedrijf.

Soortgelijke beroepen

  • Coach

 

Blogs die interessant zijn voor jou

× Chatten?