Als winkel in de retail branche kun je te maken krijgen met winkelcriminaliteit. Dit kan interne criminaliteit zijn en winkelcriminaliteit van klanten die de winkel bezoeken met slechte intenties. Als kledingwinkel moet je winkelcriminaliteit zo goed mogelijk proberen te voorkomen.
Vormen van winkelcriminaliteit
Onder winkelcriminaliteit vallen alle vormen van criminaliteit die plaatsvinden in de winkel.
- Agressieve klanten: als een klant niet krijgt wat hij/zij wil, kan het voorkomen dat de klant zijn/haar onvrede uit met agressie;
- Winkeldiefstal extern: hiervan spreken we als een klant een artikel meeneemt uit de winkel zonder hiervoor te betalen;
- Winkeldiefstal intern: als winkelmedewerkers stelen van de winkel dan spreken we van interne criminaliteit/diefstal. Het kan gaan om geld dat uit de kassa wordt gestolen of producten die worden meegenomen;
- Overval: als een winkel wordt overvallen dan wordt er gebruik gemaakt van- of gedreigd met geweld met als doel: het stelen van geld en/of producten uit de winkel.
Hoe ga je om met winkelcriminaliteit?
Er zijn verschillende maatregelen die een kledingwinkel kan treffen om winkelcriminaliteit te voorkomen. Hieronder lichten we deze maatregelen toe.
- Werk met aandacht: het is belangrijk dat het winkelpersoneel aandacht heeft voor de klant. Uiteraard is dit belangrijk om de winkel/het merk goed te presenteren en zorgt dit ervoor dat klanten terugkomen. Een bijkomstig voordeel is dat de verkoper meer zicht heeft op de klant en sneller een inschatting kan maken van de wensen/beweegredenen van de klant voor een bezoekje aan de winkel.
- Het opstellen van huisregels: als er bepaalde regels gelden in de winkel, maak je het de klant moeilijker om artikelen achterover te drukken. Denk aan een maximum aantal artikelen dat meegenomen wordt in een pashokje. Ook kunnen dit interne regels zijn die gelden voor het personeel.
- Camera toezicht: door gebruik te maken van camera’s, is het makkelijker om daders (klanten of personeel) te achterhalen en hier sancties aan te verbinden.
- Het controleren van de voorraden: voor een kledingwinkel is het altijd belangrijk om precies te weten wat er voorradig is. Met het ook op winkelcriminaliteit is dit ook een manier om direct te handelen als een voorraad (of voorraad/omzet) niet klopt. De filiaalmanager moet erop toezien dat dit regelmatig en secuur gebeurt.
- Het trainen van het winkelpersoneel: als je het winkelpersoneel regelmatig traint in het omgaan met- of voorkomen van winkelcriminaliteit zullen zij beter anticiperen op winkelcriminaliteit, dit eerder zien aankomen én zich bewuster zijn van de ernst van winkelcriminaliteit waardoor de drempel om zich eraan schuldig te maken hoger wordt.