Heb je jezelf wel eens gegoogled? En.. gaven de resultaten een compleet beeld van wie jij als persoon bent? Jouw toekomstige werkgever gaat jou googlen na jouw sollicitatie. 69% van de werkgevers weigert sollicitanten als zij over hen online negatieve informatie tegenkomen. Om de moed erin te houden: 68% van de werkgevers nodigde kandidaten uit na positieve zoekresultaten. Met deze tips weet jij jouw online vindbaarheid correct in te richten.
Tip 1: Google jezelf.
Weet waar jouw toekomstige werkgever jou op gaat vinden, als je nu zou solliciteren.
Bekijk de zoekresultaten, afbeeldingen, video’s en nieuwsartikelen. Stel aan de hand van de zoekresultaten een lijst op met zoekresultaten die je niet meer getoond wilt hebben. Vergeet ook niet je social media pagina’s te bekijken vanuit de ogen van je toekomstige werkgever. Bekijk je LinkedIn/ Facebook / Instagram / Twitter / Youtube / Pinterest pagina in openbare modus. Wat is zichtbaar voor mensen die niet bevriend met jou zijn? Beoordeel of datgene wat openbaar is positief meewerkt aan jouw imago.
Tip 2: Start met de schoonmaak.
Je kan op 3 manieren content verwijderen:
- Pagina’s waar je zelf het beheer over hebt:
Zoals jouw LinkedIn, Facebook, Instagram, etc. Je kan posts verwijderen of aanpassen naar een geschiktere tekst. - Contact websites waar jouw naam of foto gebruikt wordt:
De beheerders van de website kunnen deze informatie van de website verwijderen. Hierbij heb je dus de medewerking van anderen voor nodig. - Maak gebruik van jouw ‘vergeetrecht’ bij Google:
In Europa is er het ‘right to be forgotten’ voor zoekmachines. Wanneer je van mening bent dat de weergegeven zoekresultaten na het intypen van jouw naam verborgen moeten worden kan je hier aanspraak op maken. Bij Google dien je een online formulier in te vullen.
Let op: Google toont na de verwijdering dat het specifieke zoekresultaat verwijderd is. Gebruik dit dan ook echt als laatste middel. Je toekomstige werkgever ziet dus dat jij jouw online vindbaarheid hebt aangepast.
Tip 3: Plaats alleen datgene online wat gevonden mag worden.
Zet je social media pagina’s op privé of kies bewust bij elke post wie jouw post mag zien. Niet gevonden worden is ook niet goed, daarmee kan een opdrachtgever namelijk twijfelen aan jouw kennis en omgang met het internet. (Jaja, die mensen bestaan ook nog.) Ons advies: Zorg dat je gevonden wordt, maar enkel op de juiste zaken.
Tip 4: Wat wel te delen voor positief online zakelijk imago
Wat je wel openbaar kan delen via social media: Relevante vakgerelateerde (nieuws)artikelen. Dit kunnen blogs zijn, video’s, reviews over het een net gelezen (studie)boek etc. Het laat de bezoekers van jouw pagina zien dat je geïnteresseerd bent in de laatste stand van zaken.
Hoe het niet moet
Marketing adviseur Stef liet zich interviewen door de Volkskrant na een misgelopen baan. Enkele maanden daarvoor vocht hij een ruzie met zijn sportschool uit op social media. Dit keerde zich later tegen hem.