15 maart 2018

Mond-tot-mondreclame is een gratis vorm van reclame waar bedrijven niets voor hoeven te betalen. Een voorbeeld is wanneer iemand een product aanbeveelt aan een ander. Er wordt gratis reclame gemaakt op een informele manier en zonder financiële bijbedoelingen. Daarom is de geloofwaardigheid van dit soort reclame ontzettend groot: de zender is meestal een bekende van de ontvanger. Een nadeel van mond-tot-mondreclame is dat het nauwelijks meetbaar is. Daarnaast kunnen mensen ook negatieve reclame verspreiden.

Ga snel naar…

Waarom is mond-tot-mondreclame belangrijk?

Deze vorm van reclame is misschien wel de belangrijkste die een bedrijf kan hebben. Het is namelijk niet alleen gratis, maar heeft ook een extra grote geloofwaardigheid. Mensen zullen sneller een product testen als ze erover horen via een vriend dan wanneer ze er een commercial van op tv zien. Door digitalisering vindt mond-tot-mondreclame ook online plaats. Denk hierbij aan reviews van bepaalde producten online of een klacht die iemand achterlaat op de Facebookpagina van een bedrijf.

Wanneer vindt mond-tot-mondreclame plaats?

Iedereen heeft er dagelijks mee te maken. Dit heb je vaak niet zelf door, maar het gebeurt meerdere malen per dag in je omgeving. Denk bijvoorbeeld aan situaties zoals:
  • Tijdens de lunch vertel je aan collega's dat de filet americain lekker vindt van een bepaalde supermarkt;
  • Je hebt een nieuwe jeans gekocht en vertelt aan je vriendinnen dat je dit een fijne broek vindt;
  • De film die je laatst in de bioscoop hebt gezien, beveel je aan je vrienden.
Zo zijn er nog eindeloos veel situaties waarbij er gebruik wordt gemaakt van mond-tot-mondreclame. Dit soort reclame heeft ook een negatieve zijde. Misschien vind je die filet americain wel helemaal niet lekker of is die film heel slecht. Het kan een bedrijf dus ook tegenwerken als dit negatieve mond-tot-mondreclame is.

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken