19 juni 2020
De content medewerker is onderdeel van het marketingteam van een bedrijf en is (mede) verantwoordelijk voor het bedenken- en plaatsen van content op de communicatiekanalen van het bedrijf.
Wat is een content medewerker
Een content medewerker is degene die verantwoordelijk is voor de content (online en/of offline) van een bedrijf. De content medewerker zorgt ervoor dat alle communicatie inhoudelijk klopt en dat de juiste tone of voice wordt gebruikt om de doelgroep aan te spreken. Als de content medewerker haar/zijn werk goed doet dan heeft de ontvanger van de content altijd het idee dat de content in lijn ligt met het bedrijf.
Wat zijn de taken van content medewerker?
De taken van een content medewerker kunnen per bedrijf verschillen. Het hangt ervan af of de content medewerker zowel offline- als online content oppakt maar ook wat de communicatiekanalen zijn die beheerd moeten worden. Voor sommige bedrijven is de website voldoende, voor andere hoort hier ook het actief posten op social media bij of bijvoorbeeld het schrijven van nieuwsbrieven.
- Het ontwikkelen van content voor de communicatie kanalen;
- Beheren van de website;
- Schrijven (en redigeren) van teksten voor online- en offline communicatie;
- Het onderzoeken van de relevantie/achtergrond van content berichten zodat je deze in de juiste context kunt plaatsen;
- Het analyseren van de effectiviteit van de content en hierop anticiperen indien nodig;
- Lopende campagnes en ontwikkelingen omzetten naar relevante content;
- Het bijhouden van/reageren op social media posts/berichten;
- Doorvoeren van de juiste huisstijl op alle kanalen.
Is een content medewerker hetzelfde als een social media expert?
Een content medewerker is niet hetzelfde als een social media expert. Een social media expert legt de focus volledig op de social media kanalen en analyseert welke strategie resulteert in de hoogst haalbare traffic op de website/reuring voor het merk.
De content medewerker heeft vaak de social media kanalen ook in beheer, maar daarnaast ook andere communicatiekanalen. Wel wordt van de content medewerker verwacht dat hij/zij analyseert hoe de doelgroep het beste kan worden aangesproken via social media. Verdieping en analyse wordt hierin in deze rol verwacht.
Wat voor opleiding of ervaring heb je nodig om content medewerker te worden?
Er bestaat geen specifiek gerichte opleiding tot content medewerker maar de volgende studies kunnen goed dienen als basis:
- Communicatie (HBO)
- Communicatiewetenschappen (WO)
- Journalistiek (HBO)
- Media en Cultuur wetenschappen (WO)
- Online Marketing (HBO) (lees hier meer over werken als online marketeer)
- Media, Informatie en communicatie (HBO)
Wat zijn de doorgroeimogelijkheden voor een content medewerker?
Als content medewerker kun je doorgroeien naar de functie van content manager. Als content manager heb je een meer leidinggevende- en sturende rol. Je geeft leiding aan het content team en stuurt één of meerdere content medewerkers aan. Daarbij hou je de helikopterview en gaat voortdurend na of alle communicatiekanalen nog goed met elkaar corresponderen. Wordt overal de juiste tone of voice gebruikt en de juiste huisstijl doorgevoerd? Zijn er verbeterpunten om de doelgroep nog beter aan te spreken? Werken de werkprocessen naar behoren binnen het team of liggen er kansen voor verbetering?