17 mei 2021

Mogen wij jullie voorstellen aan Anoniempje die werkzaam is bij Vodafone Ziggo? Anoniempje wil liever nog even anoniem blijven -toegegeven: het bereik van Working RebelZ is natuurlijk ook enorm- maar wel graag zijn ervaringen delen. En daar smullen wij natuurlijk van, anoniem of niet….

Sinds januari 2021 werkt anoniempje als Accountmanager Buitendienst voor VodafoneZiggo. Zijn functie in een notendop: langs de deuren gaan om de diensten van VodafoneZiggo te verkopen aan de consument. Zijn inzet heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen want zijn contract is zojuist met 3 maanden verlengd. Reden voor een goed gesprek over ambitie!

Gefeliciteerd met je verlenging! Had je het verwacht?
Als ik keek naar mijn score en ook mijn inzet had ik het in elk geval gehoopt…..

Hoe ben je in deze functie bij VodafoneZiggo terecht gekomen?

Ik heb een opleiding gedaan voor Facilitair Leidinggevende, iets heel anders. Ik was eigenlijk op zoek naar een functie in recruitment maar dat was lastiger, ook vanwege corona. Toen zag ik deze vacature voorbij komen op LinkedIn en kwam ik snel in contact met Jara van Working RebelZ.

Had je al wel ervaring in de sales?

In het verleden heb ik veel gewerkt voor goede doelen dus zeker wel ervaring. Voor goede doelen verkoop je alleen een goed gevoel en nu verkoop ik een dienst. Dat is wel anders.

Wat is het voornaamste verschil?

Het is echt een andere manier van verkopen. Nu maakt bijvoorbeeld de concurrentie ook veel uit. Daar kun je klanten echt mee naar binnen halen. Als je aan kunt tonen dat concurrenten duurder zijn, dan is het makkelijker om het plaatje aantrekkelijk te maken.

Kom je leuke mensen tegen tijdens je werk?

Meestal wel, zeker niet altijd. Je staat wel eens tegenover iemand die er echt geen zin in heeft, de kunst is dan om dat te doorbreken. Als je van een ‘nee’ uiteindelijk een ‘ja’ kunt maken dan geeft dat wel een kick.

Heb je elke dag zin om aan de slag te gaan?

Ja eigenlijk wel. Natuurlijk moet je je er soms even toe zetten als het bijvoorbeeld hard regent maar ik kijk altijd naar het positieve.

Wat is het positieve van regen?

Nou, dat je het ijs makkelijker kunt breken bij de klant bijvoorbeeld. Dan begin ik al met ‘Ik heb geen goed weer meegenomen’ en word je vaak wel binnengevraagd. Dan zit je zo aan de koffie in een goed verkoopgesprek. Als je binnen bent bij mensen, dan ben je vaak ook snel binnen met een order…

Wat is het lastigste aan deze functie?

Het inschrijven van nieuwe klanten is best uitdagend. De klant zit dan al ergens anders en je moet dan echt je best doen om ze ervan te overtuigen dat het de moeite is om over te stappen. Hierin word je wel goed getraind door VodafoneZiggo. Ook kijk je vaak mee met meer ervaren collega’s hoe zij deze gesprekken aanpakken. Dat scheelt veel. Er is veel ondersteuning en begeleiding.

Welke competenties die jij bezit, komen van pas in deze functie?

Mijn zelfverzekerdheid en mijn enthousiasme. Je moet voor deze functie soms ook wel een dikke huid hebben. Ik probeer elk gesprek om te buigen naar iets positiefs en ik denk dat dat heel belangrijk is, dat dit in je zit.

Hoe doe je dat?

Enthousiast blijven en niet bang zijn voor een grapje tussendoor.

Waar zie je jezelf over 10 jaar?

Ik zou heel graag door willen groeien bij VodafoneZiggo en op een gegeven moment zelf een team aansturen vanaf kantoor.

Wat is jouw tip aan anderen die in de sales willen werken?

Kennis is macht: zorg ervoor dat je alles weet over het product dat je verkoopt. Investeer daar veel tijd in, en dan gaat het zeker lukken!

Dankjewel voor je ervaringen anoniempje!

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken