2 maart 2018

De Marketing medewerker werkt op de marketing afdeling van een bedrijf.  Hij/zij ondersteunt de Marketing manager en zorgt ervoor dat de marketing van een bedrijf in ontwikkeling blijft. De Marketing medewerker schrijft content voor de website of houdt de social media bij voor het bedrijf. Ook kan het zijn dat de Marketing medewerker lokale promotieactiviteiten coördineert of de productie van advertentiemateriaal in banen leidt. De Marketing medewerker denkt voortdurend vanuit merkbeleving en draagt ook nieuwe ideeën aan om deze merkbeleving bij de klant te optimaliseren.  Check nu onze vacature voor Marketing medewerker!

Ga snel naar …

Welke taken heeft een Marketing medewerker?

Als Marketing medewerker heb je een divers takenpakket. Alle werkzaamheden zijn gericht op het promoten van een product, dienst, merk of organisatie. De meest voorkomende werkzaamheden zijn:
  • Het opstellen en implementeren van het marketingplan.
  • Het voorbereiden, uitvoeren en organiseren van marketingactiviteiten: denk bijvoorbeeld aan reclamecampagnes en beurzen.
  • Het opzetten en uitvoeren van onderzoeken: zowel de klant- als marktkant.
  • Het volgen van relevante trends en ontwikkelingen in het marketingvakgebied.
marketing medewerker functie

Voordelen van de functie marketing medewerker

  1. Veelzijdigheid: Door de jaren heen is het marketingvakgebied veranderd door de toename aan communicatiemiddelen. Je bent niet alleen bezig met het bedenken van offline advertenties, maar ook online. Dit maakt het werk veelzijdig en niet saai!
  2. Outside the box: Marketing staat niet stil, dus jij als Marketeer ook niet. Outside the box denken is erg belangrijk: je moet nieuwe dingen durven en niet bang zijn.
  3. Dynamisch: Zoals net al werd benoemd, is het vak veelzijdig. Doordat het vakgebied trendgevoelig is, is het ook dynamisch en divers. Je bent als Marketeer altijd up-to-date en dat betekent dat je nooit stopt met leren!

Welke rollen heeft een Marketing medewerker?

  • Strateeg: je ontwikkelt marketingplannen om jouw product, dienst, merk of organisatie steeds opnieuw aan het daglicht te brengen. Je analyseert waar de mogelijkheden liggen en houdt de concurrentie scherp in de gaten.
  • Creatieveling: als Marketing medewerker moet je steeds met iets nieuws komen om de doelgroep te blijven triggeren. Het is altijd de kunst om met zo min mogelijk middelen een zo groot mogelijk resultaat te halen.
  • Vertaler: je bent als Marketing medewerker ook een vertaler. Je moet van ideeën en concepten een boodschap maken dat zal aanslaan bij de doelgroep.

Waar werkt een Marketing medewerker?

Een Marketing medewerker is te vinden in elk commercieel bedrijf. Dat is dus bijna overal: van supermarkten tot uitzendbureaus en van fabrikanten tot onderwijsinstellingen. Dit maakt de kans op een baan groter.

Met wie werkt een Marketing medewerker samen?

Een Marketing medewerker moet ervoor zorgen dat hij/zij alles weet voordat er iets wordt gepromoot. Dit betekent dat hij onder anderen veel samenwerkt met:
  • Het marketingteam: met hen spar je over onder anderen het marketingplan en houd je brainstormsessies over op welke manieren je een product kan promoten bij de doelgroep.
  • Communicatie medewerker: om tot andere inzichten te komen, is het ook altijd goed om te sparren met Communicatie medewerkers. Zij geven misschien net dat inzicht dat je mist.
  • Sales medewerker: met Sales medewerkers is het belangrijk om te sparren over hoe je het product bijvoorbeeld op de markt gaat zetten. Hoe gaan jullie dit verkopen aan de klanten?

Welke competenties heb je nodig?

  1. Creativiteit: als Marketing medewerker ben je veel bezig met creativiteit. Het is namelijk aan jou de taak om ideeën om te vormen naar marketing- en communicatieactiviteiten. Hoe breng je deze boodschap over aan de doelgroep? Dit kan op verschillende manieren: aan jou de taak om erachter te komen wat de beste manier is.
  2. Competitief: je bent veel bezig met het goed op de kaart zetten van een product, dienst, merk of organisatie. Dus beter zijn dan de concurrenten is een directe drijfveer!
  3. Analytisch vermogen: je bent op de hoogte van trends en segmenteert de markt. Hiervoor moet je een goed analytisch vermogen hebben.

Welke opleidingen kun je volgen om Marketing medewerker te worden?

Er zijn verschillende opleidingen, waardoor je later terecht kunt op de Marketing afdeling. Denk aan opleidingen als Marketing Management, Commerciële Economie en Communicatie.

Soortgelijke beroepen

  • Sales medewerker
  • Communicatie medewerker
  • Marketingstrateeg

Blogs die interessant zijn voor jou

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken