3 juli 2020
Verkoper in een showroom. We kennen de functie allemaal wel vanuit de klantenzijde. Je wordt hartelijk ontvangen, kunt alle vragen stellen die je wilt en krijgt advies op maat. Hoe is het nou om aan de andere kant te staan? Hoe ziet een dag eruit voor een Verkoper in de showroom? Wij gingen in gesprek met Bert. Bert werkt al 8 jaar bij het succesvolle bedrijf Tegeldepot en heeft inmiddels genoeg tegeltjeswijsheden paraat…
Bert vertel, wie ben jij en wat doe je?
Mijn naam is Bert. Ik werk in de showroom van Tegeldepot in Zeewolde. Ik werk hier al een jaartje of acht. Wij ontvangen alle klanten die wat te vragen hebben over sanitair. We maken offertes en adviseren daarbij.
Wat is je functietitel?
Ik ben verkoper.
Hoe oud
ben je?
Ik ben inmiddels 48 jaar.
Heb jij
ook een grote groei meegemaakt binnen dit bedrijf?
Zeker, het bedrijf
is steeds harder gaan groeien. Het is klein begonnen, maar door de jaren heen is
het explosief gegroeid. Het wordt steeds uitgebreider met meer afdelingen.
Hoe heb je die groei ervaren?
Heel leuk om mee te maken! Het is leuk om die groei echt te merken in je dagelijkse werkzaamheden. Je ziet steeds meer collega’s om je heen komen, meer afdelingen. Alles wordt groter en daarmee ook anders.
Word je ook
bij de groei betrokken?
Ja zeker, want de groei zorgt soms ook voor de uitdagingen. Maar dat is leuk:
er is steeds meer om voor te gaan.
Woon je zelf in Zeewolde?
Nee ik kom uit Harderwijk, aan de overkant van het meer. De reistijd is 20 minuten dus dat is goed te doen. Een rondje meer dus elke dag.
Wat doe je in vrije tijd?
Ik ben iemand met veel hobby’s. Wat ik het liefste doe, is met de camper erop uit trekken met mijn gezin, dat kan overal zijn. Maar meestal in de buurt van water of van bossen of bergen. Wat wij als gezin leuk vinden, is kanovaren en mountainbiken. En dat is eigenlijk ook leuk als het een keer regent.
Klinkt
goed! Lekker actief! En hoe ben je hier terechtgekomen?
Ik heb in allerlei tegel- en sanitairbedrijven gewerkt. Veel in meegemaakt en
veel van geleerd. Uiteindelijk ben ik benaderd om hier te komen werken.
Heb je altijd verkoop functies gehad?
Absoluut niet. Ik heb energietechniek gestudeerd en ben daar ook werkzaam in geweest. Verder heb ik gewerkt in telefonie, installatie techniek en heb ik ook de glasvezel wereld geprobeerd. Dat was niet helemaal wat ik ervan verwachtte, want ik wilde graag met mensen werken. Dat vind ik het leukste dat er is en daar wilde ik verder in gaan.
Toen je werd benaderd. Hoe stond je er toen in?
Ik werkte toen bij een ander sanitairbedrijf, die hoofdzakelijk alleen tegels verkochten. Een vertegenwoordiger van Tegeldepot gaf aan dat ze iemand zochten. Zo is het balletje gaan rollen. Het leek me een mooie uitdaging. Een jong bedrijf en toen nog veel kleiner. Beide bazen zaten nog op kantoor zeg maar. Dus dat was erg leuk om bij aan te schuiven eigenlijk. Dat is daarna compleet veranderd.
Is dat persoonlijke ook een van de redenen geweest dat je voor Tegeldepot hebt gekozen?
Ik vind het vooral leuk om in een jong bedrijf te werken. Zeker omdat het zo snel groeit, is het uitdagend. Het is elke dag anders.
Hoe zie jij de toekomst bij Tegeldepot?
Alles komt op je pad zoals het moet gaan. Misschien liggen er nog meer uitdagingen in het verschiet voor mij. Ik vind het vooral leuk om met klanten te werken.
Wat is nou het leukste aan deze functie?
Het contact met de klant natuurlijk. Goed luisteren wat de klant wenst en hoe zij de uitstraling van de badkamer willen bewerkstelligen. Daarin proberen mee te denken en zaken voor te dragen die zorgen voor een mooi resultaat. Maar het is ook de offerte schrijven, het bijhouden, het verkopen de nazorg, het hoort er allemaal bij.
Ja jullie hebben ook goed contact met de aftersales he?
Ja er is een aparte afdeling die in het na-traject de mensen adviseert en helpt. Als klanten er niet uitkomen dan komen ze terug bij ons om dingen op te lossen.
Je werkt dus ook veel samen met de verschillende afdelingen?
Ja, dat is ook het leuke aan dit werk.
Heb je een bepaald leertraject doorlopen toen je hier kwam?
Ieder jaar zijn er overleggen, waarin besproken wordt wat goed gaat en wat verbeterpunten zijn, maar ook wat je verder graag zou wensen. Daarin probeer je het beste uit het bedrijf en uit jezelf te halen. Het gebeurt ook wel eens dat iemand van de ene afdeling naar de ander doorschuift om die reden. Tegeldepot kijkt dus heel erg naar jouw individuele ambities en hoe jij het meest in je kracht staat binnen het bedrijf.
Je wordt dus betrokken bij de ontwikkelingen van het bedrijf, maar er is ook focus op je eigen ontwikkeling?
Ja je kunt altijd aangeven wat je leuk vindt om te doen. En als die mogelijkheden er zijn, word je daarin gestimuleerd.
En andersom? Mag je veel meedenken in werkprocessen en groei van het bedrijf? Is daar ruimte voor?
Je kunt zeker aangeven wat je zou wensen of wat je suggesties zijn. Dit wordt bij de leidinggevende ingediend en wordt besproken in het managementoverleg.
Mooi. Er is daarin dus geen drempel die je tegenhoudt?
Nee, dat wordt heel open besproken.
Heb je nog ambities binnen bedrijf?
Het is altijd leuk om te blijven ontwikkelen. Privé en op het werk. Het lijkt me heel mooi om leidinggevende te worden of een andere functie te bekleden binnen Tegeldepot.
Heb je een directe leidinggevende voor de verkoop in de showroom?
Ja die is nu even op vakantie maar over 1.5 week is hij er weer….
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Je staat van 09:00 – 18:00 in de showroom. We zijn zes dagen per week geopend, inclusief twee koopavonden. We werken met verschoven roosters in de showroom. Dit betekent ook dat je vaak een verschoven weekend hebt.
Dus je werkt wel vaak in het weekend?
Ja, op zaterdag werken alle verkopers… Daarbij werk je één koopavond per week. Iedereen werkt 40 uur in principe, tenzij je een parttime contract hebt natuurlijk.
Zijn er verder nog leuke dingen die ik moet weten? Wat is nou typisch iets om te vertellen aan iemand die hier wil komen werken?
Tegeldepot is een bedrijf dat volop in ontwikkeling is. Dit zorgt voor afwisselende dagen. Als je een uitdaging zoekt, dan zit je dus goed hier. Never a dull day!
Wat moet een nieuwe collega voor de showroom in huis hebben?
Je hebt heel veel klantencontact, dat betekent dat je sociaalvaardig moet zijn. Je moet kunnen meedenken met de klant en altijd op zoek zijn naar een oplossing.
Last but not least: worden er leuke feestjes of borrels georganiseerd of uitjes voor het team?
Ja zeker! We hebben regelmatig een etentje met de afdeling en eens per jaar hebben we een groot bedrijfsfeest waar iedereen voor uitgenodigd is.
Dus ook de informele sfeer is belangrijk?
Absoluut! Etentje, feestje en soms een bbq. Dat vinden we heel belangrijk hier!