26 april 2018

Een Verkoper kan aan de slag gaan in uiteenlopende markten. Van auto’s tot advertenties, van computerpakketten tot telefoonhoesjes en meer! Er zijn Verkopers die zaken doen met inkopers van bedrijven (zij verkopen jouw product of dienst door) en Verkopers die direct aan de eindgebruiker verkopen.

Ga snel naar …

Verkoper binnen- en buitendienst

Een verkoopafdeling bestaat uit de binnendienst en buitendienst. Een Verkoper binnendienst doet veelal voorbereidend werk om de verkoper van de buitendienst te ondersteunen. De werkzaamheden van een Verkoper binnendienst zijn onder anderen:
  • Eerste gesprek met potentiële klanten voeren (vaak telefonisch);
  • Telefonisch aanspreekpunt zijn (na de verkoop) over bijvoorbeeld prijzen;
  • Het administreren van orders en offertes.
Als je werkzaam bent in de buitendienst ben je meer op pad dan op kantoor. Jij bent het visitekaartje van het bedrijf, want je bent de persoon die daadwerkelijk in contact is met de (potentiële) klanten. Je bent dus verantwoordelijk voor het verkoopgesprek.

Welke taken heeft een Verkoper?

Het is net al voor een deel  benoemd, maar hieronder vind je de hoofdtaken van een Verkoper:
  • Pre sales: de sales manager heeft al een verkoopplan gemaakt. Aan jou de taak om je te verdiepen in mogelijke klanten. Je benadert deze klanten ook telefonisch.
  • Verkoopgesprek: tijdens het verkoopgesprek stel je vragen. Op deze manier weet je waar de behoefte ligt. Aan de Verkoper de taak om de klant er vervolgens van te overtuigen dat hij of zij dé oplossing heeft voor de behoefte.
  • After sales: de after sales is het laatste gedeelte van het verkooptraject. Hierbij wordt de bestelling geleverd bij de klant. Je hebt dan ook de taak om (vaak telefonisch) na te vragen of het is wat de klant had verwacht. Is de klant tevreden? En op welke manier kun je de dienstverlening verbeteren?
  • Administratieve taken: als er een deal is, moeten zaken als offertes en orders uiteraard direct worden verwerkt.
  • Relatiebeheer: investeren in een goede klantrelatie is ontzettend belangrijk. Het kost namelijk minder moeite om een nieuwe bestelling te krijgen van huidige klanten dan van een potentiële of nieuwe klanten.

De rollen van een Verkoper

  • Adviseur: je adviseert klanten hoe hun behoefte kan worden vervuld (uiteraard met jouw product of dienst).
  • Aanspreekpunt: als er klachten of vragen zijn dan kunnen (potentiële) klanten bij jou terecht.
  • Spin in het web: alle nuttige informatie die je krijgt van klanten geef je door aan de sales manager of marketing manager.

Welke competenties heb je nodig?

  • Commercieel inzicht: je hebt inzicht in de werking van de markt, hoe bedrijven werken en kent de regels van het gesprek tussen een koper en verkoper.
  • Integriteit: je wilt uiteraard winst maken, maar dit moet niet ten koste gaan van de klant. Je wilt hen echt verder helpen door goede producten of diensten te verkopen.
  • Klantgericht: alles wat je doet, doe je vanuit je bedrijf en vanuit de klant. Je zorgt dat er een win-win situatie ontstaat.

Soortgelijke beroepen

Blogs die interessant zijn voor jou

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken