11 september 2017

Medewerkers die met passie voor het bedrijf werken zijn succesvoller dan medewerkers die gewoon hun werk doen. Naast dat zij hun werk afhebben denken zij proactief mee over de organisatie, lossen problemen snel op en zorgen voor positieve sfeer op de afdeling. Ze voelen zich onderdeel van de organisatie. Hoe creëer je betrokken medewerkers en hoeveel levert dit op? De leukste plek om te werken Een voorbeeld uit de praktijk: Een afdeling van de ABN Amro kreeg in 2015 drie nieuwe managers. De afdeling had een grote achterstand in het werk, de sfeer op de afdeling was niet goed en nieuw werk bleef maar komen. Het effect: Medewerkers kwamen naar het werk met stress en de kwaliteit van het werk was niet hoog. De managers concludeerden dat zij voor positievere resultaten bij de medewerkers moesten beginnen. Deze afdeling moest de leukste plek worden om te werken binnen de ABN AMRO. Ze doorbraken de neerwaartse spiraal door medewerkers 24/7 de mogelijkheid te geven om te reageren op 15 stellingen. Voorbeeld van zo’n stelling is “Ik heb een goede balans tussen werk en prive” en “Ik ben trots op het team waarmee ik samenwerk”. Wekelijks bespraken de managers en het team de uitkomsten van de enquête van die week. De door de medewerkers aangeleverde verbeteringen voor het werkproces werden direct doorgevoerd om het resultaat te testen. Het resultaat was verbluffend. Na 6 maanden wisten de drie managers de betrokkenheid van de afdeling te verdubbelen. De werkdruk was verminderd door aangepaste werkprocessen en medewerkers gingen zonder stress op vakantie. Het succes werd zo groot dat medewerkers van andere afdelingen op deze afdeling wilden werken. Het was de leukste afdeling van de ABN AMRO geworden. Betrokken medewerkers 1 Voor een blije klant heb je een blije medewerkers nodig Richard Branson, de rebelse zakenman bekend van onder andere Virgin, verklaart zijn succes (onder andere) aan zijn medewerkers. Zijn legendarische uitspraken over betrokkenheid van medewerkers raken precies de essentie:
  • Customers don’t come first, employees come first. When you take care of them, they’ll take care of the customer.” - Richard Branson
  • “Don’t take employees for granted. If you don’t value your team, they won’t value your customers.” - Richard Branson 
Voor geweldige resultaten heb je dus geweldige medewerkers nodig. Als je de focus legt op de mensen dan bouwen zij aan dit succes voor je. Uit onderzoek van Dale Carnegie blijkt dat betrokken medewerkers 400% meer toevoegen aan waarde van het bedrijf dan niet-betrokken medewerkers. Betrokken verkopers van NCFC hebben 28% meer omzet dan niet betrokken salesmedewerkers. Niet alleen het directe resultaat in omzet telt hierin mee: de verhoogde productiviteit, het lage ziekteverzuim en een groter incasseringsvermogen zijn ook welkome effecten. Hoe creëer je betrokken medewerker? Oké, je bent nu overtuigd. Jij wilt betrokken medewerkers. Betrokkenheid start bij vertrouwen. En dan bedoelen we echt blind vertrouwen. Zeggen dat je medewerkers vertrouwt maar hen dit niet volledig geeft levert het tegenovergestelde op. Dit vertrouwen start bij degene die vertrouwen moet geven: de eigenaar / directeur / leidinggevenden. Geef vertrouwen aan je medewerkers en start daarmee de omkeer van de neerwaartse spiraal. Verspreid vertrouwen niet via massacommunicatie voor het gehele bedrijf in, maar persoonlijk naar de medewerkers. Betrek en vertrouw hen met aanvullende doorvoeringen. Op naar (nog) meer blije klanten.

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken