2 juni 2021

1. Verkoop het doel
Je wilt natuurlijk de diensten verkopen, maar het doel van de klant staat centraal. De klant wil het probleem oplossen of wil iets verbeteren. Zorg dat je je vasthoudt aan het doel dat de klant heeft. Dan verkoop je de dienst/product ook makkelijker.

2. Interesse
Wees oprecht en denk mee in een verkoopgesprek. Als jij je tijdens het gesprek kunt verplaatsen in de klant, sta je al met 10 punten voor! Bovendien kun je dan ook het beste advies uitbrengen aan de klant! En dat is nou net wat jij wilt.

3. Eerlijkheid
Vraagt de klant iets waar jij het antwoord niet op weet? Vertel dit dan eerlijk. Het is beter om te zeggen dat je iets niet weet, dan dat je iets vertelt wat niet waar is!

4. Geloven
Als je zelf achter het product of dienst staat, kun je dit ook het beste verkopen. Dan komen we weer bij de kennis, die is dus hele belangrijk. Doe niet iets waar je niet achter staat. Dit kan je enthousiasme en spontaniteit belemmeren.

5. Luisteren
Laat de klant uitspreken en vertellen waar hij tegenaan loopt. Luister aandachtig naar de klant.

6. Vragen stellen
Tijdens het verkoopgesprek is het belangrijk om de juiste vragen te stellen. Zo kom je erachter wat de klant wilt en wat de klant niet wilt. Het antwoord dat je van de klant krijgt is belangrijk. Jij kunt deze antwoorden meenemen in je advies.

7. Omgaan met ‘nee’
vaak is het geval bij een ‘nee’ dat de verkoper argumenten geeft om de persoon over te halen om alsnog te luisteren. Dit is niet de juiste werkwijze. Door deze werkwijze toe te passen wek je irritatie op bij de persoon. Stel de vraag ‘waarom’ of ‘wat is de reden dat u niet geïnteresseerd bent’? Zo hou je het gesprek op gang en is de kans groter dat jij toch je verhaal kunt doen.

8. Werk snel
Zodra het gesprek is beëindigd en er moet een offerte uitgeschreven worden of verdere informatie worden verstrekt naar de klant, doe dit dan snel! Hoe sneller jij werkt, des te beter blijft het hangen bij de klant. Als de informatie pas na een paar dagen in de mailbox verschijnt, is de kans groot dat ze er overheen lezen of niet meer naar om kijken. Dat is zonde van al jouw energie.

9. Fouten
Iedereen maakt fouten dus jij ook, dit is niet erg. Je leert alleen maar van je fouten. Bespreek de fouten en zorg dat je weet hoe dat kon gebeuren.

10. Toegevoegde waarde
Wat is de toegevoegde waarde voor de potentiële klant als zij iets bij jou afsluiten. Benoem de voordelen die de klant kan gaan hebben bij het afsluiten van de dienst.

Hulp nodig bij het vinden
van jouw nieuwe uitdaging?!

Jobalert aanmaken